Zastava 1300

Zastava 1300 (popularno Tristać) je automobil koji je proizvodila kragujevačka fabrika automobila Zastava. Ovaj automobil popularno nazvan „tristać“ počeo je da se proizvodi 1961. godine, a poslednji ovakav automobil proizveden je 20. decembra 1979. godine. Ukupno je sa pokretnih traka sišlo 201.160 zastava 1300. „Tristać“ se proizvodio po licenci fijatovog modela „1300“.
Fijat 1300 je dostizao maksimalnu brzinu od oko 140 km/h, a sa motorom od 1500 cm3 brzinu od oko 155 km/h i bio je jedan od bržih automobila u SFRJ.

Fijat 1300 je bio luksuzan auto kada se pojavio na tržištu. Sedišta su bila presvučena kožom, ali nisu imala naslone za glavu. Unutrašnjost odlikuje dobra završna obrada. Zbog svojih dobrih performansi policija ga je koristila kao presretača u SFRJ, ali je isto tako trošio mnogo goriva.

Zastava 1300/1500 imala je motore od 1295 ccm i 1481 ccm. Motor u modelu 1300 razvijao je 60 KS pri 5200 o/min, a u modelu 1500 73 KS pri 5200 o/min. Mogao je postići najveću brzinu od 140 odnosno 155 km/h. Početkom sedamdesetih su dodane poboljšane verzije 1300E i DeLuxe.

Izrađen je po uzoru na Fiat 1300. Prva Zastava 1300/1500 je sišla s proizvodnih traka 1961. godine. U razdoblju od 18 godina proizvedeno je 200.000 primjeraka. Zastava 1300/1500 je pomalo bila simbol luksuza te je privlačila poglede mnogih prolaznika. Zadnji primjerak proizveden je 20. prosinca 1979. godine.

Model za s istom mehanikom ali drugčijeg dizajna od 1968. godine proizvodila je poljska tvrtka FSO. Za taj je model korišteno ime Polski Fiat 125p, a Zastava je izrađivala identičan model koji se zvao 125pz te je zbog tog naziva dobio ime "Pezejac".

Šezdesetih bio je ‘teška šminka’ i prepoznatljiv auto direktora i političara. Ostao je popularan do samog kraja, zanimljivo, upravo je posljednja godina proizvodnje, 1979., bila i rekordna (16.750 proizvedenih). No, malo je tko zažalio, tada je to već bio uvelike zastarjeli model, a domaći je hit bio neizravni nasljednik, Zastava 101 (Stojadin).

U Kragujevcu je od 1961. do 1979. proizvedeno 201.160 primjeraka, trećinu ukupne serije modela Fiat 1300 i Fiat 1500 (izvornih i licencnih).

Zanimljivo, karavanska se inačica značajno razlikovala od talijanske, odnosno bila je izvedena iz karavanskog modela Lada 1200 (Žiguli). Proizvodnja je u Italiji zaustavljena oš 1966., tako da su kasnije izmjene specifične samo za Zastavine modele.


Коментари

Постави коментар

Opel Omega

Opel Manta

Zastava 128