Yugo Florida
Sredinom 1980-ih godina 20. stoljeća, grupa inženjera tvrtke Zastava Automobili, odlučila je napraviti najbolji automobil do tada. Uporabom kapaciteta talijanskog Fiata, kao i njegovog modela Fiat Tipo kao inspiracije, izrađen je prostran automobil čistih linija, s koeficijentom otpora od 0.32.[1]
Automobil je imao sličnosti s Fiat Tipom, no razvijen je na vlastitoj platformi. Mnoge komponente u automobilu bile su talijanskog podrijetla. Tako su npr. stražnji farovi preuzeti od Fiat Crome.
Zastava Florida predstavljena je 19. veljače 1987. u Kragujevcu. Predstavljen je kao "novi Zastavin automobil za radne ljude od Vardara do Triglava". Prezenter novog Zastvinog automobila, dr. Radoljub Micić, predsjednik Poslovodnog odbora Zavoda Crvena Zastava, objasnio je novinarima ime novog automobila. Umjesto industrijske oznake Zastava 103, kako se do tada zvao projekt razvoja novog modela, automobil je dobio novo ime - Yugo Florida.
Yugo Florida predstavljena je u jednom kragujevačkom hotelu. Automobil se nalazio u svečanoj sali hotela, prekriven svilom te tvornički zapečaćen kako nitko ne bi mogao vidjeti izgled novog automobila, prije službene prezentacije.
19. veljače 1987. u 11 sati predstavljen je novi Zastavin automobil. Dvije manekenke obučene u bijelo (kako bi bile usklađene s bojom izloženog automobila), pred 150 okupljenih novinara i fotoreportera, skinule su ljubičastu svilu kojom je automobil bio pokriven.
U odnosu na prijašnje Zastavine automobile, novu Floridu krasili su privlačan izgled, prostrana unutrašnjost i veliki prtljažnik. Predstavljen je kao obiteljski, višenamjenski automobil, pogodan za gradsku vožnju, ali i za duža putovanja.
Na prezentaciji je najavljeno da će se u Yugo Floridu ugrađivati benzinski motori zapremine od 1100 do 1600 ccm te Fiatov 1,7 litarski dizel motor. Početak proizvodnje planiran je za rujan 1988. godine. Prema riječima dr. Micića, planirana godišnja proizvodnja iznosila bi između 60.000 do 100.000 automobila. Od te brojke, 70% bilo bi namijenjeno izvozu.
Na pitanje novinara kolika će biti cijena novog automobila, dobiven je odgovor, da kada bi se Yugo Florida odmah našla na tržištu, njena bi cijena iznosila između 7.500 do 8.000 USD, odnosno između 13.500 do 15.000 tadašnjih DEM.
Kompletan projekt nove Floride, od početnog projekta do finalizacije, tvrtku Zastava Automobili koštao je 150 mil. USD. Od te svote, trećina iznosa potrošena je za razvoj. Ostatak sredstava potrošen je na cilj da se cijela proizvodnja automobila i njegovih rezervnih dijelova proizvode u Jugoslaviji. Osim same tvornice, u razvoj novog Zastavinog modela investirala je i kooperantska tvrtka Teleoptik.
Za nov automobil bilo je predlagano preko 800 domaćih i stranih imena. Neka od poznatijih imena bila su: Avala, Sonata, Kraguj, Morava, Tara, Sana, Koral, Skala i dr. Zanimljivo je spomenuti, da su se neka od ovih imena koja nisu bila odabrana, iskoristila za naziv drugih Zastavinih automobila. Tako je novi model Yuga dobio ime Koral, a novi model Zastave 101 ime Skala.
Primarno ime kojim je vodstvo Zastave htjelo nazvati novi automobil bilo je - Sonata. Kasnije tvrtka saznaje da je to ime već zaštitio južnokorejski proizvođač Hyundai, pa je kao sekundarno ime odabran naziv Florida.
Neki izvori navode da je ime Florida, kao konačno ime novog Zastavinog modela, odabrano svega nekoliko sati prije prve prezentacije automobila u Kragujevcu. Ime Florida je odabrano jer automobil (u odnosu na prethodnike) ima mnogo staklenih površina, pa se u njoj čovjek osjeća kao da je na sunčanoj Floridi u SAD-u.
U konačnici, novi automobil imao je dva imena: Florida i Sana. Ime Florida namijenjeno je domaćem, a naziv Sana je iskorišten kao ime izvozne varijante Yugo Floride na nekim izvoznim tržištima (npr. tržište Ujedinjenog Kraljevstva).
Zadatak Yugo Floride bio je da postane auto br. 1 u Jugoslaviji, no taj cilj je prekinuo rat koji je izbio u Hrvatskoj 1991. i 1992. u BiH.
Automobil se proizvodio u kragujevačkoj tvornici Zastava Automobili. Proizvodnja tog automobila u Kragujevcu, započela je 2. listopada 1988. godine Osim u Jugoslaviji, Florida se proizvodi i u Egiptu. Tamošnja tvornica Nasr iz Egipta, od početka 2000-ih, proizvodi Yugo Floridu za egipatsko tržište. Florida namijenjena tamošnjem tržištu naziva se Nasr Florida.
Do početka rata na Kosovu, koji je u tadašnjoj SRJ trajao od 1998. do 1999., tvornica Zastava Automobili izradila je 16.000 primjeraka ovog automobila. Nakon što je završeno bombardiranje snaga NATO-a na SRJ, uništena je i Zastavina tvornica. Ipak, tvornica je ubrzo obnovljena, i kroz nekoliko godina nastavljena je proizvodnja. U razdoblju poslije bombardiranja, proizvedeno je 29.950 primjeraka Zastava Floride.
U razdoblju od 1988. do 1992. Yugo Florida prodavala se u Ujedinjenom Kraljevstvu. Za tamošnje tržište, automobil je preimenovan u Yugo Sana te je ponuđen po niskoj cijeni (nižoj od one u SFRJ). Tamošnji distributer Zastavinih automobila, Zastava (GB) Ltd., povukao se iz prodaje 1992. Razlog tome bio je rat koji je planuo na teritoriju Jugoslavije te ekonomske sankcije koje su zemlji nametnute.
Nakon što je prestao uvoz automobila u Britaniju, preostali primjerci automobila prodavali su se po cijeni od 1995 GBP. Ta cijena bila je niža od polovične cijene bilo kojeg automobila koji se u to vrijeme prodavao u Ujedinjemom Kraljevstvu.
Tokom prvog desetljeća 21. stoljeća, Yugo Florida se na balkanskom tržištu počela suočavati s oštrom konkurencijom. Prvi ozbiljniji konkurent bio je rumunjski automobil Dacia Solenza te njen nasljednik Dacia Logan. Yugo Floridi konkurenciju su predstavljali i ruska Lada 112 te drugi slični automobili.
U studenom 2008., u tvornici Zastava Automobili proizvedena je posljednja Yugo Florida. Proizvodnja tog automobila nastavljena je još u Egiptu u tamošnjoj tvornici Nasr (Nasr Florida). Automobili se u Egiptu proizvode za potrebe tamošnjeg tržišta.
Коментари
Постави коментар