Zastava Yugo 45

 „Jugo” (Yugo), „jugo koral” (Yugo Koral), „jugo tempo” (Yugo Tempo) ili „zastava koral” (Zastava Koral), je automobil koji se proizvodio u fabrici Zastava u Kragujevcu, u Srbiji.

Priča o najpoznatijem automobilu sa ovih prostora potiče još iz 60-ih godina. U to vreme je britanski Mini bio ubedljivo najpopularniji mali automobil u Evropi, pre svega zbog svoje koncepcije sa prednjim pogonom i prednje poprečno postavljenim motorom. Ta popularnost nije prošla nezapaženo kod rivala, a posebno kod Fijata, koji je smatran za najuspešnijeg evropskog proizvođača malih automobila. Tada je Fijatova paleta malih automobila bila sačinjena od modela 500 i 600, sa motorom u zadnjem delu auta. Nakon završetka proizvodnje modela 600 u Italiji, predstavljen je naslednik Fijat 850, u kom je debitovao motor od 903 kubika, najpoznatiji motor ugrađivan u Juga. Fijat ni krajem 60-ih nije bio siguran da li je Minijeva koncepcija ispravna odluka, pa je odlučeno da se model sa ovom koncepcijom pojavi pod imenom Autobjanki, Fijatove divizije koja je ispitivala reakciju tržišta na određene inovacije. Fijat je to već radio sa modelom Autobjanki Primula, koji je bio zamorče za Fijat 128. Novi model Autobjanki A112, predstavljen 1969. je bio prvi pravi italijanski odgovor na Mini, i on se može smatrati pretečom Juga. Ovaj auto je bio vrlo popularan, a proizvedeno je više od milion primeraka do 1986. Zbog uspeha A112-ice, Fijat odlučuje da ovakav koncept primeni i na svom malom automobilu, modelu 127, predstavljenom 1972. koji je iste godine dobio titulu za Evropski automobil godineFijat 127 je bio još uspešniji, sa više od 3 miliona proizvedenih primeraka. Jugo nije mogao imati bolji pedigre od ova dva rođaka.


Istorija Juga počinje 1971. kada nakon predstavljanja modela 101, rukovodstvo fabrike odlučuje da izbaci novi moderno dizajnirani auto, pozicioniran između Zastave 750 i Zastave 101, a zatim bi i zamenio model 750. Takođe je odlučeno da auto bude sopstvene konstrukcije, jer je rukovodstvo smatralo da fabrika ima dovoljno resursa za to. Međutim, sve to je stavljeno u drugi plan zbog osvajanja proizvodnje tada novog modela 101. Tek je 1975. predstavljen projekat novog modela koji je poneo oznaku „Zastava 102.” To će biti vozilo moderne koncepcije sa prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom napred, konkurentno u svojoj klasi (Fijat 127Reno 5 i Folksvagen Polo). Potpisan je i ugovor o tehničkoj i logističkoj podršci Fijata pri konstrukciji novog modela, pa je time Zastava stekla uvid u tehničku dokumentaciju Fijata 127. Na osnovu crteža i gipsanih modela u razmeri 1:5 rađenih u Institutu za automobile u Kragujevcu, odabran je dizajn eksterijera i enterijera novog auta, a zatim se pristupilo i izradi dokumentacije za prototip i izradi pojedinih mehaničkih delova, na kojima se video uticaj Fijata 127 i veće Zastave 101. 2. oktobra 1978. je ručno izrađena prva Zastava 102, kao rezultat rada stilista i konstruktora iz Kragujevca. Izrađeno je još 3 prototipa, koji su podvrgnuti testiranju u Jugoslaviji i Italiji, a jedan od njih, zeleni, je poklonjen Josipu Brozu Titu, prilikom njegove posete Kragujevcu, a slika tog auta je prva slika Juga ikada objavljena. Cena jednog takvog, ručno sklopljenog prototipa je procenjena na oko 12 miliona dolara. 1979. je izrađeno još 10 prototipa za dalja ispitivanja. Pošto je dizajnerski bio potpuno konkurentan, ostalo je da se odluči koja će biti motorizacija. U neke od prototipa ubačen je motor sa Zastave 101, od 1116 kubika i 55 KS, a u druge motor od 848 kubika i 31 KS. Od slabijeg motora se odustalo jer je bio preslab, a od jačeg jer bi značajno digao cenu auta, i približio ga skupljem „Stojadinu.” Na kraju je odlučeno da se kupi licenca za motor od 903 kubika i 45 KS, dobro poznat sa Fijata 127 i Autobjankija A112. Krajem iste godine je održan konkurs za komercijalno ime novog modela, a među 3000 predloga pobedio je naziv Jugo, koji se dobro uklapao u trend imenovanja automobila po vetrovima.

Na Sajmu automobila u Beogradu 1980. zvanično je predstavljen model Zastava Jugo 45. 45 je označavalo snagu motora u KS. Bio je to auto dugačak 3.490 milimetara, širok 1.542 milimetra, visok 1.335 milimetara, međuosovinsko rastojanje bilo mu je 2.150 milimetara. Bio je težak 725 kilograma, sa motorom od 903 kubika i 45 KS pri 6000 o/min, razvijao je 62 Nm pri 3.400 o/min. Maksimalna brzina bila mu je 135 km/h i imao je menjač sa 4 brzine. Ove karakteristike jasno ukazuju na sličnost sa Fijatom 127, ali je Jugo nesumnjivo bio domaći automobil. Već na sajmu je počela i avansna uplata, a zatim i kroz prodajnu mrežu u čitavoj zemlji. Obećano je da će prvi primerci biti isporučeni u decembru iste godine. Serijska proizvodnja počela je 11. novembra, ali su ti prvi primerci sklapani sve do 28. kada je prvi serijski proizvedeni Jugo sišao sa trake, neposredno pred državni praznik. Do kraja godine proizvedeno je svega 36 automobila. 1981. je proizvedeno 9.715 primeraka, a 1982. 14.414. 1983. su na Sajmu u Beogradu predstavljene prve varijante Juga, Zastava Jugo 45L, Zastava Jugo 55 i 55L. Modeli sa dodatim L imali su nešto bogatiju opremu, sa tapacirima vrata od velura, naslonima za glavu na prednjim sedištima, zadnji bočni prozor koji je moguće otvarati, rikverc svetlo, itd. Model Jugo 55 imao je jači motor iz Zastave 101, sa 1116 kubika i 55 KS, a mogao je da dostigne 145 km/h.Iste godine dolazi do promene imena iz Jugo u Yugo, naziv primereniji stranim tržištima. Počinje i izvoz u Veliku BritanijuHolandiju, itd. Ove godine je proizvedeno 22.738 Juga. 1984. se planira izvoz u Sjedinjene Američke Države, pa su stoga tamo poslata 3 Juga koji nisu zadovoljili tamošnje standarde. Da bi ispunili te standarde bilo je potrebno izvršiti više od 400 izmena. Nakon što su te izmene izvršene automobili su poslati u SAD na dalja ispitivanja. Te godine je proizvedeno 33.392 primerka. 1985. počinje zvaničan izvoz Juga u SAD, koji na tom tržištu nastupa kao Jugo GV (GV je skraćenica od „Grand Value” ili velika vrednost). Prvi brod sa kontingentom Juga GV je isplovio iz luke Bar 31. jula. a u Americi je prodato 3.895 automobila. Na domaćem tržištu su ukinuti modeli Jugo 45 i 55, jer fabrika nije mogla da proizvodi previše varijacija istog modela. Ukupna proizvodnja je te godine iznela 41.274 automobila. 1986. modeli 45L i 55L menjaju imena u 45A i 55A gde „A” označava Ameriku. U suštini, to je samo Jugo GV za domaće tržište, jer sadrži sve tehničke izmene sa tog modela. Nekoliko meseci kasnije pojavljuju se i modeli 45E i 55E, gde „E” označava Ekonomik, odnosno model sa nešto siromašnijom opremom. Te godine je proizvedeno rekordnih 86.492 primerka, čime Jugo postaje najtraženiji Zastavin automobil, a na američko tržište je plasirano 35.910 primeraka, čime je ono postalo najveće za Zastavu. 1987. pojavljuju se novi modeli kako za američko, tako i za domaće tržište. U Americi predstavljeni su sledeći modeli: GV Plus - osnovni model sa više opreme (integrisana svetla za vožnju unazad u zadnju svetlosnu grupu, GVX - X potiče od eXtreme, ima motor od 1300 kubika i 65 KS, svetla za maglu napred i pozadi, aluminijumske felne, itd, GVS - sportski model sa raznim ukrasima, ima motor od 1100 kubika i 60 KS, GVL - sa luksuznijom opremom i GVC - kabriolet verzija, kome je ojačan okvir vetrobrana zbog bezbednosti, pa stoga nije bilo potrebe za rol-barom. Imao je krov kojim se upravljalo električnim putem. Pošto su sve izmene značajno podigle cenu, nudio se samo sa najjačim motorom. Ova paleta je bila za modelsku godinu 1988, a u Americi je prodato rekordnih 48.617 primeraka. Na domaćem tržištu dodati su model 45AX, 45EX, 55AX i 55EX, koji su se od modela 45A, 45E, 55A i 55E, razlikovali po nekim dodatnim opcijama, kao što su nasloni za glavu, integrisana rikverc svetla u zadnju svetlosnu grupu (na 55AX) i antena.Ove godine je proizvedeno 103.157 primeraka. 1988. zbog popularnosti ovog auta, ime Jugo (Yugo) se proširuje na sve modele iz Kragujevca. Jugo dobija ime Koral, a sa njim i nove verzije: Koral 45, Koral 55 i Koral 65, sa motorima od 903 kubika i 45 KS, 1116 kubika i 55 KS i 1300 kubika i 65 KS. Proizvodnja se zaustavila na 112.453 primerka, a u Americi je prodato 31.583 primerka. 1989. pojavio se model Koral 60 sa 60 KS i motorom od 1116 kubika, kao i kabriolet za evropsko tržište pod nazivom Jugo Kabrio. Takođe, pojavili su se i modeli Koral 60 EFI i Koral 65 EFI (sa istim motorom kao na Floridi 1.3 EFI), sa Bošovim elektronskim ubrizgavanjem goriva, tipa Motronic MP 3.1. Te godine proizvedeno je 124.913 primeraka, a na američkom tržištu prodaja pada na 10.391 primerak. 1990. su ponuđene verzije Koral 45 i Koral 55 Junior, kao ulazni modeli. Iste godine Inoćenti, italijanska marka za jeftine automobile, pod vlasništvom Fijata, sklapa ugovor sa Zastavom o prodaji Juga na italijanskom tržištu, pod imenom Inoćenti Koral, u verzijama Koral 45, Koral 55, Kabrio 65. Ideja je bila da se paleta proizvoda ovog proizvođača proširi, jer su tada nudili samo model pod imenom Inoćenti Mini, baziran na britanskom Miniju. Jugo se u Italiji nudio do 1993. Proizvodnja je dostigla 91.872 primerka te godine, a u Americi je prodato 5.659 vozila. 1991. je uveden Renoov 3-brzinski automatski menjač, specijalno za američko tržište. Manja količina Korala sa automatskim menjačem je isporučena i na domaćem tržištu. Tada je u Americi sa lagera prodato 2.509 primeraka i još 1.311 naredne godine. 1992. nastupaju sankcije Jugoslaviji, pa izvoz staje i obim proizvodnje se značajno smanjuje. Gama modela ostaje nepromenjena do 1994. kada se uvode dva nova modela: Koral C i Koral CL. Koral C je bio model sa nešto poboljšanom opremom, dok je CL služio kao Koral sa najjačom opremom. Od standardnog Korala razlikovao se po novim dubokim branicima, zadnjim spojlerom, retrovizorima podesivim iz unutrašnjosti, novom maskom hladnjaka, tzv. katapult sedištima, tapaciranim vratima, itd. 1995. celokupna gama Koral menja ime u Tempo, a sa njim dolaze i nove izmene. Na sve modele iz game primenjene su neke izmene sa modela za strana tržišta (retrovizori), zatim četvrtasti bočni žmigavci, jednodelna prednja maska, nova instrument tabla, itd. Motorizacija je ostala ista. 1998. na modelima sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, dolazi do zamene starog Bošovog sistema Motronic MP 3.1 sa novijim, isto Bošovim, Motronic M4.6. Ti modeli su označavani kao Tempo 1.1i i 1.3i. Krajem iste godine pripremljen je naslednik za model CL, Ciao, ali je zbog bombardovanja predstavljen tek 2000. U vizuelnom pogledu nije se mnogo razlikovao od CL-a, imao je samo drugačiji zadnji spojler. Boje na ovom modelu su bile dvoslojne, a samim tim i postojanije. Ogibljenje je spušteno što mu je davalo dobru upravljivost i dobro ponašanje u krivinama, a od opreme imao je centralno zaključavanje, radio, svetla za maglu, treće stop svetlo, zadnje naslone za glavu, obojene retrovizore, kožni žuti volan, drugačija sedišta sa bočnom potporom, itd. 2000. je, u saradnji sa francuskom dizajnerskom kućom Heuliez, uporedo sa floridom, redizajniran i jugo. Tada je došlo do povratka imenu Koral, a novi model se zvao Koral In. Na njemu je izvršeno 123 izmene. Sama konstrukcija nije menjana, ali je vizuelno dosta promenjen. Dodati su novi branici, maska hladnjaka, zadnji spojler, novi enterijer. Tokom 2001. ovaj model je počeo da se prodaje u pilot seriji, a serijska proizvodnja je počela 2002. Iste godine nerestilizovani modeli su preimenovani u Zastava Koral. Na novom modelu dolazi i do obnavljanja motorizacije, pa je uveden Pežoov benzinski motorod 1124 kubika i 60 KS, pored dobro poznatih agregata, s tim što je najmanji motor od 903 kubika izbačen iz ponude. Poslednje izmene su izvršene 2007. kada su uvedeni retrovizori sa fijata seićenta i nova digitalna instrument tabla. Od 1980. do 2008. proizvedeno je 794.428 primeraka. Poslednji jugo nosio je oznaku Zastava Koral In 1.1 sa serijskim brojem karoserije 1116076 i brojem motora 1628756. Na putevima se još uvek vozi dosta „jugića” i on danas spada u najčešće automobile u Srbiji. Iako ni najstariji modeli nisu dobili status oldtajmera, nema sumnje da će se to desiti u budućnosti, jer postoje klubovi ljubitelja ovog automobila i marke Zastava uopšte, kao što su Zastava Fan Klub ili Jugo Fan Klub.


Коментари

Opel Omega

Opel Manta

Zastava 128